Over Daniëlle
Mijn naam is Daniëlle Pater, moeder, echtgenote, juf, Remedial Teacher, coach, creatief en een doorzetter.
Ik ben opgegroeid op de Veluwe. Ik ging naar een kleine basisschool waar ik een hekel had aan redactiesommen (verhaaltjes) en lezen niet helemaal vanzelf op gang kwam. Vervolgens naar die middelbare school waar iedereen naar toe ging. Keus had je gewoon niet.
Op de middelbare school had ik regelmatig moeite met leren. Destijds dacht ik dat het gewoon te moeilijk was. Achteraf weet ik wel beter. Ik heb nooit geleerd om te leren. Een gemiste kans denk ik achteraf. Woordjes leren was een ramp. En het leggen van verbanden binnen de leerstof, bijvoorbeeld door een mindmap, daar had ik nog nooit van gehoord. Achteraf denk ik dat ik verder was gekomen als iemand mij deze en andere leervaardigheden had geleerd.
Op de PABO moest ik natuurlijk ook veel studeren. Weer deed ik dat zonder kennis van studievaardigheden. Het blokken voor tentamens heeft veel tijd gekost. Pas aan het eind van mijn opleiding kreeg ik een module studievaardigheden. Eigenlijk gericht op kinderen in het basisonderwijs, maar ik dacht: ‘Had ik dit maar eerder geweten.’
Toen ik in 2005 afstudeerde aan de PABO was onderwijsland nog een hele andere wereld.
Kinderen die niet mee konden komen op school werden ondersteund door een RT-er, er waren dagelijks ouders in de school te vinden die kinderen hielpen en als het niet meer ging zochten we voor deze leerling een plekje op een passende speciaal onderwijs school.
Inmiddels, 13 jaar later, is er veel veranderd. De school heeft vaak de mogelijkheid niet meer om alle kinderen die extra één op één aandacht te geven. Ik neem het de leerkrachten niet kwalijk, ik stond zelf op die plek en moest telkens keuzes maken.
Dat betekent niet dat het fijn is om die keuze te moeten maken….
Ik wil kinderen helpen. Ik wil ze voeden, laten groeien, zelfvertrouwen geven en samen rustig kijken naar de goede leerstrategie, juiste aanpak en zoveel meer.
Waar ik voor sta
- gelukkige kinderen;
- leren is leuk;
- kinderen naar een hoger plan helpen;
- leren door te doen en te beleven;
- coachen in plaats van dwingen;
- oog voor elk kind;
- kinderen (mede)eigenaar laten zijn/maken van je eigen leerproces
- uitdaging bieden;
- leren plannen;
- leren leren.
Wil je weten hoe ik jou en je kind kan helpen? Neem dan contact met mij op via het contactformulier